Met project Fort34 willen we een uitvalsbasis maken voor zowel Scouts Hemiksem als de oudscouts vereniging Voshem. Op deze plaats kunnen beide vereniging hun dagelijkse werking uitvoeren en elkaar kunnen ondersteunen. Het hoofddoel van dit project is dan ook om beide vereniging dichter bij elkaar te brengen en samen sterker te maken.

Maar Fort34 is er niet enkel voor (oud)scouts! We willen met dit project ook een polyvalente zaal voorzien waar in Hemiksem behoefte aan is. Deze ruimte zal beschikbaar gesteld worden aan iedereen die allerhande feesten wil organiseren. Op die manier geven we ons sociaal project een maatschappelijke meerwaarde voor iedereen.

Fase 1: Jeugdwerking

Januari 2018 - augustus 2019

In de eerste fase van het project draait alles om de jeugdwerking. In deze fase maken we de lokalen klaar om de scouts te ontvangen. Om van een oud schoolgebouw een leuk scoutslokaal te maken is er heel wat werk aan de winkel.

Nutsvoorzieningen

In deze fase wordt het gebouw terug voorzien van alle nutsvoorzieningen zoals water, gas en elektriciteit. Leiding en kabels leggen en controleren, alsook de afwatering en de riolering vervangen, ... Geen moeite is ons te veel, zelfs als we daarvoor de speelplaats moeten opengooien en terug dichtmaken!

Verwarming

Ook de verwarming en verwarmingsketel zijn aan vervanging toe. We plaatsen dan ook in deze fase twee nieuwe verwarmingsketels die apart van elkaar geregeld kunnen worden, zodat we niet steeds heel het gebouw moeten verwarmen. Scouts denken aan het milieu.

Gevelrenovatie van de scoutslokalen

De ramen en deuren van het gebouw zijn aan vervanging toe. Op maat gemaakte ramen kosten echter ontzettend veel. Voor datzelfde geld renoveren we liever de hele gevel, om daarin (goedkopere) ramen in standaardformaat te verwerken.

Door de gevel in te pakken in hout en de raampartijen op deze manier te verkleinen, werken we niet enkel aan een leuker uitzicht van het gebouw maar ook aan een duurzamere oplossing naar isolatie en verwarming toe. Tot slot zal deze nieuwe look het oude schoolgebouw in een wip omtoveren naar een leuk scoutslokaal.

Lokalen inrichten

Door de gevelrenovatie ziet het gebouw er langs buiten al meer uit als een scoutslokaal. Samen met de leiding zorgen we er mee voor dat de lokalen er langs binnen minstens even scoutesk uitzien.

WADI

Een leuk lokaal is één ding, een leuke omgeving iets anders. Daarom werd er besloten om ook de speelplaats onder handen te nemen. Door de "ontharding" ervan, toveren we de speelplaats om tot een leuke, groene en speelse omgeving waar de scoutsleden zich kunnen uitleven. Bijkomend voordeel is dat dit stukje groene oase (ook wel WADI genoemd) een ideale manier is om regenwater uit de omgeving te laten infiltreren in de grond. Ook Aquafin ziet het belang hiervan in, en steunt ons bij de uitvoering ervan omdat we hun project "operatie perforatie" hebben gewonnen.

Fase 2: Scouting voor het leven

Ook de oudleidingsvereniging Voshem investeert aanzienlijk in het nieuwe gebouw, om er na de tweede bouwfase onderdak te vinden. Tijdens deze bouwfase wordt een ontmoetingslokaal gecreëerd, waaronder het bouwen van een toog/bar, enkele schilderwerken, nutsaansluitingen, ...

Oudleiding hoeft niet oud te zijn! Ook jonge, net gestopte leiding zal niet onmiddellijk afscheid moeten nemen van het scoutsleven. Hun gezellige ontmoetingsruimte zal zich vlakbij het leidingslokaal van de jeugdbeweging situeren, wat een goed contact tussen hen en de leidingsploeg bevordert.

Tijdens tweede bouwfase zal ook het tweede deel van de gevel gerenoveerd worden, en bovendien voorzien van dubbel beglazing. Op deze manier zal het volledige gebouw een mooi geheel vormen en goed geïsoleerd zijn. De lagere stookkosten in de wintermaanden zijn niet enkel goed voor het milieu, maar ook onze portemonnee!

In de sanitaire ruimte op de gelijkvloers wordt een apart toilet voorzien voor Voshem. Het overige sanitair wordt reeds voorzien voor de polyvalente zaal in de derde bouwfase. Dit alles hopen we afgewerkt te krijgen tegen december 2020 (onder voorbehoud van verdere detailplannen en budget)

Fase 3: Polyvalente zaal

Omdat zowel scouts als oud-scouts geregeld een grotere ruimte nodig hebben (bijvoorbeeld voor geldactiviteiten), zal op termijn een polyvalente zaal bijgebouwd worden. Deze zaal zal voorzien zijn van een volledig uitgeruste keuken en sanitaire voorzieningen. De start van deze bouwfase is op het moment nog niet bekend.

Steun het project